FANDOM

Artykuł nie posiada źródeł.
Jeśli możesz, dodaj je do artykułu

Gorgoroth.jpg

Lider Gorgorotha, Roger „Infernus” Tiegs. Zdjęcie prezentuje typowy styl muzyka black metalowego

Black metal – gatunek muzyki heavy metalowej, który wyeowoluował z thrash i heavy metalu. Powstał w pierwszej połowie lat 80. głównie za sprawą brytyjskiego Venoma, szwedzkiego Bathory i norweskiego Mayhem. Nazwa gatunku pochodzi od albumu i utworu Black Metal zespołu Venom.

Stylistycznie black metal opiera się na przesterowanych gitarach grających szybkie, proste riffy i szybką perkusją, nierzadko programowaną. Black metal prezentuje też różne style odmienne od głównego nurtu, jak atmosferyczny, melodyjny lub depresyjny black metal, oraz taki z elementami ambientu czy industrialu.

Warstwa tekstowa black metalu opiera się głównie na tematach negatywistycznych: nienawiść, przemoc, wojna lub satanizm. Wyróżnia się podgatunki w jakiś sposób różniące się od black metalu właśnie tekstami: viking metal traktujący o kulturze nordyckiej, czy pagan metal, którego teksty mówią o kulturze pogańskiej, gł słowiańskiej, oraz narodowo-socjalistyczny black metal (NSBM), w którym teksty odwołują się do nazizmu, antychrześcijaństa, antysemityzmu i wychwalają nordyckich bogów. Część innych stylów także różni się tekstami od black metalu – atmosferyczny i ambient black metal mają często spokojne teksty, opowiadające o pięknie natury.

HistoriaEdytuj

Black metal powstał w połowie lat 80. XX wieku. Za jego kolebkę uznaję się Wielką Brytanię, a za prekursora Venom, choć tak naprawdę twórczość zespołu, opierająca się na wczesnym thrahu i agresywnym heavy metalu stanowiła jedynie podwaliny dla nowego gatunku, za którego głównych prekursorów można uważać szwedkie Bathory, norweski Mayhem, oraz po części szwajcarski Hallhammer, który przerodził się w Celtic Frost.

Największy rozwój przyniosła black metalowi pierwsza połowa lat 90., głównie w Norwegii, wtedy też ukuł się termin true norwegian black metal. Poza Mayhem wykreowały się takie grupy, jak Burzum, Immortal, Darkthrone, Gorgoroth, Dimmu Borgir, czy Satyricon. Doszło wtedy do popularyzacji satanizmu pośród młodych fanów nowego gatunku oraz spalenia wielu tamtejszych kościołów, jak choćby zabytkowego XII-wiecznego Fantoft stavkirke w Bergen podpalonego przez Varga Vikernesa.

Varg Vikernes.jpg

Varg Vikernes

Blackmetalowym półświatkiem zatrzęsły dwa zdarzenia powiązane z zespołem Mayhem – najpierw w 1991 samobójstwo popełnił wokalista zpesołu, 22-letni Per Yngve „Dead” Ohlin, potem w 1993 zabójstwo gitarzysty Øysteina „Euronymousa” Aarsetha przez ówczesnego basistę, Varga Vikernesa, który został za to i podpalenie trzech kościołów zamknięty w więzienu na 21 lat (wyszedł po 16).

Kiedy blackmetalowy boom minął, sytuacja uspokoiła się, lecz do fanów muzyki metalowej na stałe przykleiła się satanistyczna łatka.

Równolegle do norweskiej grupy powstała grupa wykonawców black metalowych pod nazwą Les Légions Noires, co po francusku znaczy Czarne Legiony. Do grupy należeli między innymi Belkètre, Mütiilation, Torgeist czy Vlad Tepes oraz dark ambientowy Aäkon Këëtrëh. Nazwy części zespołów powstały w nieokreślonym, bełkotliwym fikcyjnym języku.

Black metal w PolsceEdytuj

Pierwszymi polskimi zespołami black metalowymi były olsztyński Christ Agony (powstały w 1990) oraz gdański Behemoth, wrocławski Graveland i lubelski Abusivesness, powstałe w 1991.

W Polsce nigdy nie było szczególnych problemów z zachowaniem blackmetalowców, jednak opinia publiczna nigdy nie była przychylna muzykom metalowym, więc wiele polskich zespołów black metalowych jest znana głównie poza granicami kraju, w tym nawet w USA czy na Dalekim Wschodzie.

W 2004 roku, gdy norweski Gorgoroth dał dość kontrowersyjny koncert w Krakowie, podniosły się głosy głównie osób nieobeznanych w temacie, jak choćby posła Zbigniewa Ziobro, który rzekł, że należy chronić każdego od black metalu, a zwłaszcza jego najbardziej niebezpiecznej odmiany, tak zwanego hejwi metalu.

Obecnie popularnymi polskimi zespołami black metalowymi są Furia, Graveland, Mgła oraz wczesny Behemoth.

OdłamyEdytuj

Black metal od swojego początku nieustannie ewoluował, tworząc prawdopodobnie najwięcej nurtów ze wszystkich gatunków muzyki metalowej.

Ambient black metalEdytuj

Utwory ambient black metalowe są zazwyczaj długie (nawet do 30 minut), dość spokojne, okraszone zauważalna dozą muzyki z syntezatora, teksty najczęściej traktują o pięknie natury, choćby zimy, czy w przypadku Darkspace o kosmosie. Odłam popularny głównie w Skandynawii, w której nie brakuje pięknych widoków, jak lasy, góry czy fiordy oraz w krajach alpejskich – Austrii i Szwajcarii. Za prekursora uważa się norweski Burzum. Ważniejsi wykonawcy to austriacki Summoning, czy szwajcarskie Paysage d'Hiver i Darkspace.

Industrial black metalEdytuj

Muzyka będąca mieszanką black metalu i rozwijającej się od lat 70. muzyką industrialną. Najczęściej wykonawcami tego nurtu zostają zespoły wykonujące industrial lub harsh EBM, poszukujące słuchaczy w nowych środowiskach, jak np. amerykańskie Psyclon Nine czy Dawn of Ashes. Teksty opowiadają najczęściej o upadku człowieka, nienawiści muzyków do ludzi, nadczłowieczeństwa i treściach antyreligijnych. Tak, jak wykonawcom industrialowym, tak wykonawcom industrial black metalu niekiedy zarzuca się faszyzm – gdy Psyclon Nine zarzucono propagowanie nazizmu, lider zespołu, Nero Bellum, stwierdził, że zespół odcina się od nazistów i nie chce, by tacy ludzie słuchali ich muzyki.

Depressive black metalEdytuj

Zwany też suicidal black metalem lub DSBM jest ekstremalną formą black metalu, której teksty mówią o samobójstwie i beznadziejności oraz bezcelowości życia. Utwory są zazwywaczaj powolne, o przygnębiającej melodyce. W erze popularyzacji DSBM doszło do wielu samobójstw młodych ludzi niesionych tą muzyką. Popularnymi wykonawcami są m.in. Lifelover czy Silencer.

Ważniejsi wykonawcyEdytuj

Medal.png Ten artykuł otrzymał medal.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki